Egy
alapozó nyelvoktatás célszerűségéről
Az idegennyelv-tudás, következésképpen az iskolai
idegennyelv-tanítás ma sokkal inkább korkövetelmény, mint korábban. Ismeretes,
vannak akik több (esetleg sok) nyelvet is képesek viszonylag könnyen
elsajátítani, mások nem tudnak eljutni az ötről a hatra még egy nyelv esetében
sem.. Az emberek nagy többsége pedig csak nagy nehézségekkel és
áldozatvállalással tud egy-két idegen nyelvet jól-rosszul megtanulni. (> Az idegennyelv-tudás helyzete az Európai
Unióban.) Az idegennyelv-tanulás sikeressége vagy eredménytelensége számos
tényezőn múlik. Közülük némelyik befolyásolása lehetséges, másoké nem,
vagy csak korlátozottan. Például a nyelvtanítási órák számát nem lehet tetszés
szerint, más ismeretek tanításának rovására növelni. Emiatt is tapasztalható
törekvések a nyelvtanítás egyre fiatalabb korban történő megkezdésére.
Ennek sikere, eredményessége azonban nem egyértelmű.
A nyelvek nehezek. Erre mutat az is, hogy
anyanyelvét bár mindenki megtanulja és beszéli, mégis a nyelv és a
nyelvhasználat szabályait a nyelvhasználók többsége nem ismeri hibátlanul.
Mennyivel nehezebb egy idegen nyelv szabályainak ismeretére szert tenni. Miután
az anyanyelv ismeretén kívül idegen nyelv vagy nyelvek ismerete is
követelménnyé válik, kívánatos lenne a nyelvek elsajátítását megkönnyítő,
a nyelvi rendszerek alapjait könnyen érthetően megismertető alapozó nyelvoktatás bevezetésére a
közoktatásban. Első idegen nyelvként tanítva ilyen szerep betöltésére igen
alkalmas lenne az eszperantó tervezett
nyelv. Ennek miértjéről magyarázat olvasható az > Egy modern nyelvi modell jellemzői
cím alatt. Kísérletekkel többszörösen bizonyított állítás, hogy az eszperantó
valóban jól betöltheti a nyelvi modell szerepét. A kísérletek egyikéről
tájékoztat > A paderborni
kísérletekről c. írás. Elméletileg ad elég részletes magyarázatot egy
másik kísérleti tervből vett részlet: > Egy széles körű kísérlet tervéből (részlet), amely
kísérleti javaslat korábbi kísérletek (ezekről lásd > Tájékoztató adatok elvégzett
kísérletekről) mai körülmények közötti és még szélesebb körben történő
megismétlésére, elvégzésére irányul. Mégis, már a korábban elvégzett kísérletek
eredményei is elég alapot adnának egy az eszperantóra épített alapozó
nyelvoktatás kialakítására és bevezetésére, amely nem csak az idegen nyelvek
tanítására, hanem egyben az anyanyelv jelenségeinek tudatosítására, azaz az
anyanyelv oktatására is jótékony hatással lehetne. A feltételes mód utal arra
az akadályra is, amely elképesztő tájékozatlansággal párosult önhittség
képében adott a tárgyban legilletékesebb állami intézménynél.